News

Пламен Георгиев за клишето “работата за мен е удоволствие”

Чували сме го често от различни хора, но тук съм склонна да му повярвам, защото през последните години твърди, че е карал над 1000 автомобила, включително такива, чиято цена е била близо до 1 млн. лева.

Завършил е икономика, но няма и един работен ден като икономист. Роден е във Видин, завършва математическата гимназия “Антим I”, в София заживява през 1995 г., когато започва следването си в УНСС. Определя се като представител на „старата школа”, която „бачка, а не изкарва пари от снимки на мазила, очила и телефони”. Луд фен е на Формула 1, която и му проправя пътя към света на автомобилите през 1999 г. Днес, след 6 години работа като редактор на рубриката „Автомобили” във Vesti.bg, Пламен Георгиев е главен редактор на най-новото попълнение в портфолиото на „Нет Инфо” – CarMarket.bg

Как се зароди страстта ти към автомобилите и моторите и кое от двете те привлича повече?

Всичко започна преди години с любовта ми към моторните спортове и най-вече към Formula 1. В студентските си години често гледах състезанията с мой съученик, който беше главен редактор на един от двата тогавашни автомобилни вестника.

Едно от състезанията гледахме в редакцията на вестника. Там беше и един много известен автомобилен журналист, който реши, че има хляб в мен и ми предложи да уча занаята. И така, като на шега, започна всичко за мен, без дори да предполагам, че ще продължа да се занимавам с това и че писането ще се превърне в моя професия. Вече 23 години.

А на въпроса кое е по-голямата ми страст, без съмнение това са автомобилите.

Отразяваш всичко от света на автомобилите цели 23 години. Кои са най-запомнящите се моменти в работата ти, заради които си се чувствал щастлив и удовлетворен?

Не обичам да съм в клишето, но тъй като съм от старата школа, затова добре свършената работа е това, което ме удовлетворява. Винаги съм се стремял да се придържам към едно основно правило в живота: прави каквото трябва, да става каквото ще. Следвах стриктно тази си философия и през последните 6 години, докато пишех за Vesti.bg. Това е причината сега да стоя тук и да водим този разговор в ролята ми на главен редактор на CarMarket.bg.

Разбира се в съзнанието ми винаги ще останат срещите с много впечатляващи хора, в това число някои от най-големите автомобилни дизайнери и част от моите идоли в автомобилния спорт.

Уебсайтът CarMarket.bg е сред най-новите попълнения в разнообразното портфолио на „Нет Инфо”. Като главен редактор на сайта можеш ли да ни разкажеш с какво новият сайт е по-различен от конкурентите му?

Топлата вода е измислена и ние нямаме претенции да правим открития. Напротив, наблягаме на това, в което смятаме, че сме силни и може да предложим: хубава визия, но най-вече интересни и качествени четива. Тук не търсим сензации и клик-байт заглавия, в carmarket.bg се стремим да предложим стойностни материали.

И да, макар в България средната възраст на автомобилния парк да е около 20 години, а центърът на автомобилния бранш да е на входа на Дупница, в сайта темата „нов внос” ще бъде много малко застъпена, да не кажа въобще. Защото ние гледаме към бъдещето, а към него няма как да стигнем с кола за 3000 лв. на 20 години. Има кой да пише за тях, нас ни вълнуват новите технологии и тенденции.

Освен това бих искал да отбележа един факт, който може да не е важен за читателя, но е залегнал в ценностите на „Нет Инфо”.

CarMarket.bg е единственият автомобилен сайт в България, който предлага само снимков материал с авторски права. Определено не гоним елитарност, но това е факт, който трябва да бъде изтъкнат. Защото в България на авторското право се гледа като на еднорог: знаем, че го има, но никой не го е виждал, т.е. никой не го спазва. Ние решихме, че ще се различаваме.

Разбира се сайтът е само на три месеца и амбициите ни за развитието му са сериозни и в дългосрочен план.

Спомена новите технологии, затова трябва да продължим темата. Все пак технологиите са в основата на прогреса. Какво според теб е мястото на иновациите в производството на автомобили и ще продължат ли да ни изненадват и в бъдеще големите имена на пазара?

Много добре казано: технологиите са основата на прогреса. Не искам да се отклонявам към политиката, защото темата Русия е опънала много дебела червена линия в обществото ни. Но е факт, че Русия не е технологично развита държава, напротив. Подкрепям го с факти. Renault се изтегли от завода си в Москва, какво ще правят в него руснаците? „Москвич”. Как ще го правят? Ще сложат емблема „Москвич” върху китайски автомобил.

Какво направиха китайците през последните 30 години? Задължиха всички западни компании да имат съвместно дружество с тяхна компания. Взеха технологиите и в момента тяхната автомобилна индустрия е технологично супер развита.

Технологиите са в основата на всичко. Преди години надпреварата беше на фронта на двигателостроенето и системите за безопасност. Днес компанията инвестират колосални суми. Само за електрификация са обявени около $600 млрд. до края на десетилетието. А това е началото.

Технологиите ще диктуват развитието. Защото вече говорим за автономно управление. За коли, които в бъдеще ще са без волан, педали, ще е като по филмите. Да, сега това звучи нереалистично. Веднага някой би ме контрирал, че това ще се случи след 15-20 години…

Наистина ли смяташ, че това е реално, че ще се возим в коли като по филмите?

В България не, но в развития свят това ще се случи. Вложенията в тази посока са огромни, надпреварата е повсеместна. Въпросът е: кога. Както ти казах, виждам го в диапазона 15-20 години. На фона на днешните тежки трусове в социалната сфера този времеви период вероятно ще предизвика усмивка у мнозина читатели. Но трябва да започнем да мислим в перспектива. Една компания с над 100-годишна история, за да е успешна в следващите 100 години, мисли в перспектива. Защото, за да стане възможно колите да се движат сами, е необходимо още време и развитие. В бъдеще тези коли ще общуват по между си с огромни количества информация, ще общуват с инфраструктурата и с пътниците. За подобно нещо трябва време.

В момента Mercedes-Benz S-Class е единственият сертифициран автомобил с автономност от Ниво 3 (Автопилотът на Tesla е на същото ниво, но няма международния документ). За да се движи автомобилът напълно сам и безопасно, той трябва да е с ниво на автономност 5. В следващите години трябва да бъдат решени безброй законови казуси, но лично аз нямам съмнение, че това ще се случи.

Върви се и в посока летящи автомобили, но да не се отплесвам. Има време за тези неща. Сега на първо място е електрификацията, която при нас е все още в начален стадий. Следващата стъпка е постигането на кръгова икономика.

Какво имаш предвид с това? Срещала съм този термин, но не и свързан с автомобилите.

Кръговата икономика е това, което за алхимиците преди векове е било превръщането на оловото в злато. Обяснявам. Надпреварата в технологичното развитие е и за постигане на СО2 неутралитет. Тази тема никой в България не смее да я засегне, но в един момент ще ни се стовари като гръм от ясно небе. Защото сме подписали парижкото споразумение, най-малкото това…

Но пак се отплеснах. Автомобилните компании (поне в Европа) са „черните овце” в Брюксел. Те са виновни за цялото замърсяване на природата. Разбира се, това не е така. Но те ще са първите, които ще станат СО2-неутрални. Това значи, че заводът, в който се произвеждат автомобили няма да отделя вредни емисии по време на работа.

Примерите са много, заводите на Renault във Франция ще са такива до 2030 г., BMW строи завод в Унгария, който ще е СО2-неутрален…

Това ще го направят. По-важното е да успеят да направят кола изцяло от рециклирани и рециклируеми материали. Може, постижимо е, но в момента само като упражнение, за един автомобил. Те искат да го правят масово. Как се постига това? Много трудно, след време, но за да успееш, трябва да започнеш сега. Пак някой би се изсмял и би ме контрирал с „аз не знам дали ще съм жив, кво ме интересува”.

Теб може да не те интересува, но децата ти ще ги интересува. А колко е трудно, всеки сам да си прави изводите. Това е като да решиш да построиш нова къща, но само с материали от къщата, в която живееш в момента.

Има ли такива автомобили в момента?

Наскоро видях такъв автомобил, прототипът Renault Scenic Vision. Той представя бъдещето на Renault. Ще изтъкна само един факт, който илюстрира как се мисли. Беше боядисан в черно. Този цвят е постигнат, след като от въздуха са били извлечени въглеродните емисии и твърдите частици, смесени са с бяла боя, за да се не използват багрила и да се замърсява. Звучи нереално. Целта е в крайна сметка това да бъде пренесено в масовото производство. Ще стане, но след години.

Един от акцентите ни на платформата е рубриката „Тест драйв“, чиято цел е максимално задълбочено представяне на качествата и спецификите на конкретен автомобил. С какво е толкова важна тя?

Тази рубрика в CarMarket.bg е насочена към потенциалните бъдещи клиенти. След всеки един тест аз споделям обективно личните си впечатления и опит относно конкурентите качества на всеки един модел, както и неговите слабости. Имам самочувствието да го правя, тъй като през годините съм тествал над 1000 различни модела и модификации.

Кои са основните фактори според теб при избора на нов автомобил? Разходът на гориво ли се превърна в определящ?

В момента разходът на гориво е основополагащ при избора на нов автомобил за западноевропейските страни. У нас мисленето и възможностите на хората са различни и те не изхождат от тази гледна точка, взимайки решение за покупка. Тук винаги основен е бил пазарът на употребявани автомобили, а на него е важно да се купи нещо евтино, да се кара докато издържи, след това се минава на следваща кола за 3000 лв.

В момента пазарът на нови автомобили в България се води единствено от наличностите и марките, които могат да гарантират доставки в сравнително кратки срокове успяват да продават добре. Проблемът е, че има масови марки, които дават срок на доставка от 300 дни, което затруднява бизнеса. От друга страна пазарът на стари автомобили по-скоро се определя от ограничения бюджет, в рамките на който нямаш много възможности за лавиране.

На прага сме на международния автомобилен салон в София, на който „Нет Инфо” е сред основните медийни партньори. Какво да очакваме тази година от най-голямото изложение на автомобили в страната?

Това събитие е наистина мащабно и голямо шоу за всички любители на автомобилите. Със сигурност ще видим целия технологичен потенциал на компаниите, в това число на изложението ще има и над 80 тестови автомобила.

Това, което не може да се очаква обаче са отстъпки. До 2019 г. автомобилното изложение винаги е имало търговска насоченост и беше придружено от отстъпки и специални оферти, които тази година официалните вносители едва ли ще предложат.

Електромобилите ли ще са акцентът тази година в „Интер Експо Център”?

Абсолютно. Почти на всеки щанд ще има поне по един електромобил. На прима виста се сещам за някои от акцентите: Kia EV6, Volkswagen ID 5, Skoda ENYAQ RS, Ford Mustang Mach-E GT, разбира се Mercedes-Benz EQS, BMW i4 и iX, и още много други.

Вече може да се каже, че всяка марка разполага с поне по един електрически модел в каталога си, а Mercedes има цели 7, така че на изложението посетителите със сигурност няма да останат разочаровани и ще имат богат избор. Било то за покупка, било то просто да видят лично най-новото от всеки производител.