News

Кулинарната платформа Mate Kitchen за работещите решения и съвместните проекти

За отговорността да предлагаш единствено и само изпробвани и работещи готови решения за ежедневието на стотици хиляди хора всеки месец, разговаряме със създателя и управляващ директор на Mate Kitchen – Мила Кръстева. 

Каква е равносметката за този кратък, но наситен със събития виртуален живот на Mate Kitchen?

Наситен със събития и предизвикателства плюс пандемичната обстановка, защото именно COVID промени живота на всеки от нас както и средата, в която работим и развиваме дейността си. Затова, за мен е огромно щастие, че за изминалите 3 години Mate Kitchen успя да се наложи като големият приятел на всеки, който приготвя храна вкъщи, тъй като нашата аудитория включва не само домакини, но и млади и работещи хора в активна възраст, които ежедневно се допитват до нас, за да приготвят вкусна и различна храна за себе си и за хората, които обичат.

За този наистина кратък период ни подкрепиха над 2,3 млн. уникални посетители. Всеки месец 230 000 семейства планират седмичния си пазар и готвене с помощта на уникалната за България функционалност „Седмично меню“.

За 3 години успяхме да публикуваме повече от 1000 рецепти, което за нас значи неизброими часове работа на терен. Приготвянето на всяка от нашите рецепти се заснема от нарязването на продуктите до поднасянето. Всяко ястие е изпробвано, преди да стигне до потребителя, така че да предложим точни и верни количества и да сме максимално полезни в процеса на готвене. Също така, процесът се равнява средно и на над 5000 авторски снимки и десетки интересни статии. Но най-вече всичко това за нас е 80% лоялни потребители, което означава, че сме си извоювали доверие и това обобщава резултата от всички усилия по най-добрия начин.

Какво най-често обичат да приготвят българските домакини?

Трудно може да се даде еднозначен отговор на този въпрос, ако говорим за тип кухня или определени ястия. В общия случай обичат да готвят ястия, които са лесни, вкусни и стават бързо. Предвид начина ни на живот, това е съвсем разбираемо и по тази причина се опитваме да предлагаме решения, които покриват едновременно всички тези изисквания.

Искаше ми се да кажа „разбира се“, но вместо това ще ползвам „слава Богу“, че по празници отчитаме по-засилен интерес към различните и по-сложните и времеемки рецепти. Това показва, че все пак отделяме време за емоцията на семейното готвене и не подхождаме към храната и храненето протоколно и по задължение. Традицията на масата да има домашно замесен хляб също е жива и това много ни радва. Разбира се, сладкишите се радват на особено внимание целогодишно.

Заради актуалната икономическа ситуация през последната почти година и огромното поскъпване на храните наблюдаваме подчертан интерес към рецепти в по-ниския ценови диапазон, както и към рецептите с остатъци, както ги наричаме ние, или иначе казано, рецептите, които залагат на рационалното използване на продуктите. Въпреки негативния повод, за нас това е положителна тенденция, тъй като изхвърлянето на годна за консумация храна и неоползотворяването на продуктите е проблем с грандиозни мащаби и всяка малка крачка напред трябва да се разглежда като успех.

Платформата ви е част от рекламното портфолио на Нет Инфо, можете ли да ни разкажете повече за съвместната ви работа с медията ни и проектите, по които работите?

Mate Kitchen е единствената към момента платформа на българския пазар, която предлага идеи за рецепти, както и бюджетен калкулатор в седмично меню, от което всички, които готвят, имат нужда. Често чуваме въпроса „Какво има за ядене“, когато се приберем вкъщи. Затова и екипът на Mate Kitchen приготвя лесни, бързи, вкусни, бюджетни рецепти за своите приятели, за да улесни ежедневието им. Предстои ни през 2023 г. да представим в сайта домашната кухня на света, с която ще изкушим хората, които обичат да експериментират и да се хранят нетрадиционно и разнообразно.

Заедно  с екипа на Нет Инфо подготвяме и книга с любимите сезонни рецепти на баба, която планираме да види бял свят към края на 2023 г. Специално за рекламодателите заедно подготвяме събитие „0 Waste“, с което искаме да сложим начало на промяната на нагласите у хора относно изхвърлянето на храна.

Тук е моментът да изразя огромната си благодарност към Ирина Поррузиан, Александър Варов и г-жа Стефана Здравкова за това, че прегърнаха с отворени обятия идеята да работим заедно и в резултат на партньорството ни реализираме успешни проекти и доказваме, че синергията между кулинарната ни платформа и Нет Инфо е възможна и перспективна.

Споменахте COVID – по какъв начин повлия пандемията на хранителните навици на българина и станаха ли хората по-разумни и отговорни по отношение на хранителните продукти?

Определено видяхме завръщане към домашното готвене, към домашното консервиране. От плаха тенденция преди няколко години то все по-уверено се превръща в норма и смятам, че COVID-19 и ограниченията заради него ускориха този процес. Затварянето вкъщи обърна фокуса на живота ни, включително и по отношение на това с какво се храним.

Въпросът за отношението на българина към храната е сложен и ми се иска да отговоря положително, но е твърде рано да стигаме до изводи. Въпреки това, ние правим всичко по силите си, за да променим утвърдените нагласи. Нашият инструмент за въздействие е вкусната храна, така че това, което правим е да предлагаме съвети, идеи и рецепти, които разчитат на пълноценното оползотворяване на продуктите. Едни от най-вкусните неща, които сме правили в кухнята на Mate Kitchen, влизат в определението ZeroWaste или „рецепти с остатъци“. Давам си сметка, че живеем в консуматорско време и нагласите се обръщат трудно, но вярваме в положителното натрупване от малките всекидневни крачки. Текущата ситуация с драстичното поскъпване на храните не само у нас, но и по света, също допринася, макар и насилствено. Затова и фокусът ни в момента е насочен и към рецепти, които са икономични не само откъм продукти, но и откъм консумация на електрическа енергия.

Какво можем да очакваме от Mate Kitchen през предстоящата 2023 година?

Има носталгия към храната „от едно време“ и това беше един от мотивите ни за проекта „Любими бабини рецепти“, по който работим от няколко месеца. Решихме да провокираме нашите потребители да си спомнят вкусните моменти от своето детство и да ни разкажат за тях. За нас от Mate Kitchen храната е преживяване. Ние споделяме философията, че това, което прави една гозба скъпа и специална, не е списъкът с продукти, а нейната история. Не е нужно ястието да е засукано, важно е да носи в себе си емоция. Често, когато приготвяме определени ястия, се опитваме да преживеем отново моменти на споделеност, които никога вече няма да се повторят. Именно затова са и толкова ценни за нас. Няма да издам повече за проекта, но ще ви кажа, че предстои през следващата година да излезе от печат първата готварска книга на Mate Kitchen.

Ако трябва да цитираме един популярен израз – що е то френски парфюм за кухня и има ли почва у нас?

Има почва не само у нас, а навсякъде по света, където се готви на закрито. Колкото и да обичаме храната, трябва да признаем, че миризмата, която остава след готвене, може да бъде доста натрапчива и се пропива не само в тъканите, но и в мебелите и във всичко. Затова и разработихме кухненски парфюми и свещи, които създават особен уют и неутрализират миризмата след готвене, така че да не се налага да проветряваме с часове след печената скумрия например. Парфюмите и свещите с марката URM8 се продават ексклузивно в нашия онлайн магазин. Те са специално разработени от френски парфюмерист и се произвеждат в Швейцария. Ароматите са 4 вида – листа от домат, ябълка с канела, сладък карамел и кактус и са подбрани така, че да бъдат най-ефективни при взаимодействието с остатъчната миризма от готвене.

Ще има ли продължение кампанията „Да подкрепим многодетно семейство в нужда“?

В края на тази година предстои четвъртото й издание. Кампанията „Да подкрепим многодетно семейство в нужда“ започна като собствена инициатива на екипа на Mate Kitchen и наши приятели. Първата година събрахме собствени средства, купихме огромен хладилник, напълнихме го, приготвихме дрехи, книжки и играчки за децата. Беше проява на човечност и грижа. Щастлива съм, че добротворчеството намери отзвук и от малка, емоционална и дълбоко лична проява прераства в кауза, зад която застават все повече фирми в България. Миналата година ни подкрепиха едни от най-големите фирми в сферата на хранителната индустрия и не само у нас. Благодарение на тях отидохме при избраното многодетно семейство не с пълен хладилник, а с пълен бус с храна. Надявам се, че тази година благодетелите ще са дори повече, така че заедно да подкрепим многодетно семейство в нужда с продукти от първа необходимост, за да посрещнат Коледните и Новогодишни празници с пълна маса. Вярвам, че доброто ражда добро и ще успеем и този път.